Metoda učení se jazyků pomocí her vychází z teoretických poznatků kognitivní neurovědy a praktických zkušeností polyglotů. Tyto základy propojují všechny aktivity, které se vyskytují v kurzech cizích jazyků založených na hrách. Základními stavebními kameny metodologie tedy jsou:

Obecné hry

Ve slovenštině bychom tuto kategorii nazvali „společenské hry“. Tento termín neomezuje hry pouze na ty, které využívají hrací desku, ale zahrnuje například i karetní hry nebo klasické dětské hry, jako je honička. Naopak vyčleňuje „sólové hry“ pro jednoho hráče, které však mohou své uplatnění v učení najít. Náš přístup se zaměřuje na podporu mezilidské komunikace, a proto musí být společenské hry nezbytnou součástí metodiky.

Deskové hry

Deskové hry zaměřené na rozvoj myšlení v cizím jazyce, rozvoj plynulosti a komunikace jsou nejdůležitějším prvkem herního přístupu k výuce cizích jazyků. V mnoha ohledech jsou tyto komerční hry upraveny nebo zjednodušeny tak, aby lépe vyhovovaly konkrétním vzdělávacím účelům.

Vzdélávací a vážné hry

Vzdělávací a vážné hry, které jsou primárně zaměřeny na rozvoj jazykových dovedností a kompetencí, jsou v tomto kontextu samozřejmostí. Na trhu jich zatím není mnoho, a tak používáme vlastní hry nebo si přizpůsobujeme hry společenské.

Zábavné aktivity

Existuje mnoho aktivit, které jsou zábavné a mají vzdělávací nádech, ale nelze je klasifikovat jako hry, protože jim k tomu chybí některé atributy. Nejčastěji tyto aktivity nemají určeného vítěze. To však vůbec nebrání podpoře vzdělávání a i tyto aktivity jsou důležitou součástí našeho vzdělávacího procesu.

Simulace

Simulace může být klasickým hraním rolí se zadanou rolí, ale v našem pojetí se jedná spíše o RPG a rozsáhlejší kampaně s dlouhodobějším cílem.

Gamifikace

Podporu vnitřní motivace a práce mimo jednotlivá hravá setkání zajišťuje mechanika gamifikace. Naše kurzy se neskládají pouze z hraní her – celý kurz je jedna velká hra.

Videohry

S videohrami zacházíme opatrně. V dnešní době je běžné, že slovní spojení „učení prostřednictvím her“ se vztahuje právě na videohry, ale v našem pojetí tomu tak není. Videohry většinou nepodporují fyzický kontakt s lidmi a ani konstruktivní komunikaci. Existují však výjimky, které rádi využíváme k obohacení herní výuky.


Další články: