Gamifikace je trend, který se dostává do povědomí nejen ve vzdělávacích aktivitách, ale také ve firmách, například v oblasti marketingu a lidských zdrojů. V tomto článku se seznámíte se základními principy gamifikace a jejich možným využitím ve světě jazykového vzdělávání.

Gamifikaci jsme si představili v článku Co je to gamifikace učení cizího jazyka? a věnovali jsme se také tomu, co motivuje lidi k jednání. Prakticky se gamifikace aplikuje pomocí těchto technik:

Body a úrovně

Jde o zavedení systému, v němž studenti získávají body za dokončení lekcí, cvičení nebo za čas strávený učením. Tyto body mohou vést ke zvýšení úrovně a odemknutí nových výzev nebo obsahu. Tento přístup využívá vrozenou touhu po pokroku a úspěchu.

Odznaky a vyznamenání

Učitel uděluje odznaky za určité milníky, jako je dokončení náročné lekce bez chyb, dosažení po sebe jdoucí série denních cvičení nebo zvládnutí určité slovní zásoby. Tyto odznaky slouží jako vizuální symboly úspěchu a motivují žáky k jejich sbírání. Jejich vzácnost se zvyšuje, pokud je jich vydán pouze omezený počet.

Žebříčky

Žebříčky se používají na podporu pocitu soutěživosti mezi studenty. Mohou porovnávat své výsledky nebo pokrok se svými vrstevníky, což je může motivovat k většímu úsilí při stoupání v žebříčku. Je důležité zajistit, aby se tak dělo podporujícím, nikoli odrazujícím způsobem. Spolupráci lze částečně podpořit zařazením do týmů, ale je třeba poznamenat, že žebříčky jsou dvousečnou zbraní a mohou se velmi rychle obrátit proti učiteli a v neprospěch celého systému gamifikace.

Výzvy a úkoly (questy)

S dávkou vytrvalosti a tvořivosti je možné navrhnout výzvy nebo úkoly pro výuku jazyků, ve kterých musí studenti splnit řadu souvisejících úkolů nebo cvičení, aby “vyhráli”. Tyto úkoly mohou být tematické a jejich obtížnost se musí neustále zvyšovat.

Odměny v skutečném světě

Úspěchy ve vzdělávání se následně mohou propojit s odměnami v reálném světě. Může jít o tak jednoduchou věc jako je čokoláda nebo certifikát o dokončení, nebo složitější, jako je výlet do krajiny, kde se mluví cílovým jazykem.

Prvky příběhu

Začlenění vyprávění příběhů do výuky cizích jazyků podporuje vtažení do vzdělávacího procesu. Studenti mohou postupovat příběhem a při plnění jazykových úkolů odemykat nové kapitoly. V rámci prvků RPG je dokonce vyžadováno, aby příběh spoluvytvářeli. Tím se učení stává nejen poutavějším, ale poskytuje také kontext pro cizí jazyk.

Sociální interakce

V rámci herního systému je žádané vytvořit prostor pro sociální interakce mezi studenti, případně mimo třídu. Studenti mohou spolu procvičovat, zapojovat se do jazykových výzev nebo si navzájem pomáhat překonávat obtíže. Sociální zapojení může výrazně zlepšit zážitek z učení a zlepšit celkové komunikační a jiné měkké dovednosti studentů.

Personalizace

Když umožníte studentům přizpůsobit si vzdělávací cestu podle jejich vlastních požadavků a zájmů, zvýšíte emocionální zapojení do procesu učení, zpříjemníte jejich zážitek a nastavíte učení podle individuálního stylu učení studentů.

Zpětná vazba

Toto pravidlo platí nejen pro gamifikaci, ale pro učení jako také. Poskytování okamžité a konstruktivní zpětní vazby pomáhá studentům pochopit jejich chyby a poučit se z nich, což je udržuje v aktivitě a motivuje ke zlepšování. Důležité je, aby vždy věděli, jaký další krok mají udělat a jak na to.

Adaptivní učení

Zařazení této techniky do výučby znamená, že neustále upravujete úroveň obtížnosti na základě výkonu studenta. Tím se udržuje optimální úroveň náročnosti a předchází se frustraci z příliš obtížných úloh nebo nudě z příliš snadných úloh.

Techniky gamifikace definují užitečný rámec na zlepšení zážitku z učení a na zefektivnění celého edukačního procesu. Vhodné a správné nastavení systému si vyžaduje kontinuální proces zlepšování a objevování a mění se v závislosti na potřebách jednotlivých studentů.


Další články: