Mluvit cizím jazykem i řídit auto jsou dovednosti. Udržujeme je, když je používáme, ale abychom se mohli zlepšovat, je třeba je procvičovat ve stále náročnějších podmínkách; nejlépe i s okamžitou zpětnou vazbou. Jak se tedy tyto dovednosti rozvíjí a co si lze z konceptu autoškoly odnést do výuky jazyků?

Zapojení těla a mysli

Dovednosti, které vyžadují propojení fyzického pohybu a kognitivních funkcí (tj. myšlení), se nazývají psychomotorické dovednosti. K těmto dovednostem patří aktivity; od chození přes sport a tanec až k hře na hudební nástroj nebo řízení auta. Jelikož mluvení vyžaduje aktivní zapojení a přesnou koordinaci ústních svalů a jazyka, můžeme mezi psychomotorické činnosti zařadit také řeč.

Jak rozvíjet dovednosti?

Model psychomotorického učení byl hezky popsán autory Paulem Fittsem a Michaelem Posnerem. Toto učení rozdělují do 3 fází:

  1. kognitivní fáze,
  2. asociační fáze.
  3. autonomní fáze.

Kognitivní fáze se vyznačuje sběrem informací. Student se musí pekelně soustředit (poznáte narážku na hru? 🤔) na každý pohyb a všechno je pro něj nové. Cílem této fáze je připravit své mentální obsahy na jejich následné využití. V autoškole mluvíme o studiu dopravních předpisů. Při učení jazyků si pod tímto krokem představte rozeznávání neznámých zvuků (v angličtině například ə, æ, θ a ð), obeznámení se se základní slovní zásobou a základní gramatikou.

V asociační fázi se už tolik soustředění nevyžaduje. Je v ní důležité trénování a praktická aplikace teoretických poznatků. Autoškola poskytuje studentům v této fázi praktické jízdy s instruktorem, kterí dohlíží na případné chyby. Je-li cílem učení se cizího jazyka plynulá řeč, pak musí student v této fázi mluvit a aplikovat poznatky nasbírané v kognitivní fázi.

Poslední fáze se nazývá autonomní. Nevyžaduje vědomé přemýšlení nad konáním, protože je automatické. Cílem této fáze je doladění provedení aktivity tak, aby se dosáhla očekávaná úroveň, opět prostřednictvím praktikování. Autoškola v této fázi už běžně nefiguruje – řidič získal řidičské oprávnění a zlepšuje si své dovednosti v reálném provozu. Náš student v této fázi může pořád ještě dělat například gramatické chyby nebo mu může chybět nějaké to slovíčko, ale plynulost vyjadřování už je znatelná.

Co ovlivňuje rozvoj dovedností?

Faktory, které nejvíce ovlivňují kvalitu a rychlost osvojení nové dovednosti, jsou:

Jak to nejlépe aplikovat?

Tento model lze využít na rozvoj jazykové kompetence mluvení a dosažení plynulosti. Důležité je se zaměřit na základy – jako teorie v autoškole – (výslovnost, slovní zásoba a základní gramatika), a ty co nejdříve začít praktikovat – jako zkušební jízdy. Když se vyvine automatizace, zaměřte se na pokročilejší gramatiku, případně specifickou slovní zásobu – učte se za jízdy ve vždy složitějším prostředí.


Další články: